Op donderdag 11 april vond in de Marekerk in Leiden de uitreiking plaats van de diploma’s aan 90 leerlingen die het Pre-University College hebben afgerond. In het Pre-University college volgen getalenteerde en gemotiveerde leerlingen uit 5 en 6 vwo twee jaar lang een universitair programma. Het Pre-University College programma is speciaal ontwikkeld voor leerlingen die behoefte hebben aan een wetenschappelijke uitdaging naast hun vwo-opleiding en al willen ervaren wat het betekent om student te zijn.
Onze school werd waardig vertegenwoordigd door Tom Daman 6V.
Hieronder doet Tom verslag van zijn ervaringen in de afgelopen twee jaar aan de Universiteit van Leiden.
“De laatste twee jaar van mijn middelbare school zat ik niet meer de hele dag op school. Ik ging namelijk (bijna) elke maandagmiddag naar Leiden, naar de Oude Sterrewacht, waar ik college volgde als een volwaardig student in het kader van het Pre-University College. Een betere voorbereiding op de universiteit dan deze duik in het studentenleven had ik niet kunnen hebben. We kregen colleges door professoren die een uur daarvoor nog voor echte studenten stonden, we deden ons eigen onderzoek met opstellingen die in geen velden of wegen op de middelbare school te bekennen zijn en we leerden over uiteenlopende onderwerpen, van geneeskunde tot astronomie en van Russisch tot genetische modificatie. Al met al heb ik een aardig kijkje gekregen in de wereld van de wetenschap en hoe zij in elkaar zit. Dit was wel (bijna) genoeg om mijn brede interesse te vervullen en heeft zeker geholpen bij mijn studiekeuze.
Ook het ontmoeten van jongeren met dezelfde interesses en denkwijzen is reden voor het algehele succes van dit programma. De studievereniging die het Pre-University College begeleid, genaamd PREunion, zorgde voor genoeg educatieve, maar vooral ook leuke activiteiten om de mede Pre-student goed te leren kennen. In mijn tweede jaar heb ik ook nog deel kunnen nemen aan het bestuur van deze vereniging als quaestor (penningmeester), wat zowel gezellig als ontzettend leerzaam was, als deel van een hechte groep in een uitdagende omgeving.
Sowieso heeft het gehele programma mij de nodige uitdaging gebracht, waar ik natuurlijk erg blij mee ben. Dat geldt zeker ook voor het grote onderzoek van blok IV, wat vergelijkbaar is met een profielwerkstuk, maar dan veel groter en op universitair niveau. Hierbij hoort ook nauwe aansluiting bij de onderzoekers die druk bezig zijn met hun eigen onderzoek op de universiteit. Ik had hierbij de fantastische begeleiding van dhr. dr. Marcel Vreeswijk (Universiteit van Amsterdam). Bij de deeltjesversneller in Genève (CERN) heb ik met veel natuurkundigen kunnen praten, gigantische en bizarre experimenten kunnen aanschouwen en daarbij ook nog mijn eigen onderzoek kunnen doen. Ten slotte had ik ook nog een masterclass van de inmiddels befaamde Erik Verlinde kunnen volgen. In ons onderzoek hebben we zijn theorie over zwaartekracht tegenover het onderzoek in CERN aan donkere materie gezet. Dit leidde tot een intrigerende zoektocht en verrassende conclusies. Erik Verlinde zou zomaar de nieuwe Einstein kunnen worden, wat zou verklaren waarom de zoektocht naar donkere materie al decennia zo goed als stil ligt. Al met al zijn het twee heel geslaagde jaren geweest. Ik kijk tevreden terug op de colleges en het onderzoek van het Pre-University College, plus de gezelligheid en uitdaging (ook van de studievereniging)”.
Van harte gefeliciteerd Tom!