De leerlingen wisten het zeker; als zij ooit in een situatie zouden verkeren waar ze moesten kiezen tussen verzet plegen of je eigen hachje redden zouden ze zeker wel het verzet in gaan. Dat het met George Maduro, een verzetsstrijder die uiteindelijk in een concentratiekamp overleed, een stuk slechter afliep dan met Barend Willem Zijfers, een Nederlandse NSB-er die tijdens de oorlog overduidelijk de kant van de Nazi’s koos en na een straf van drie jaar later vrij rondliep, namen zij voor lief.
Geconfronteerd met de vraag wat je zou doen als je tijdens de oorlog werd gevraagd in het verzet te gaan terwijl je jezelf, jouw partner en kinderen hiermee in groot gevaar bracht veranderden de leerlingen plots van mening. Zo leerden de leerlingen uit 3E dat mensen in een oorlogssituatie geconfronteerd worden voor keuzes die wij vandaag gelukkig niet hoeven te maken. Naast deze workshop over goed en fout in de oorlog kregen de leerlingen ook een rondleiding in het grootste archief van Nederland. Een Duitse menukaart met als opschrift Juden werden nicht bedient en een originele landkaart van de bezette Nederlandse overheid waarop alle bunkers van de Atlantik wall stonden vermeld konden worden bekeken. Al met al een hele leerzame dag, in het archief bij ons om de hoek.
Romein in de klas