Geen leerboeken, maar echt aan de slag. Voor jezelf, voor een ander en voor de wereld. Leerlingen uit het derde leerjaar van Dalton Den Haag hebben meegedaan aan de Day for Change Actie maakten op een speelse en ondernemende manier kennis met wereldburgerschap, duurzaam ondernemen en omgaan met geld. Een mooi project om het jaar mee af te sluiten.
Mooie winst
Het waren echt de laatste loodjes voor de derde klassers HAVO/VWO. De afsluiting van het Day for Change project. De afgelopen weken hebben ze hard gewerkt om met een microkrediet als startkapitaal een bedrijfje op te zetten en een mooie winst te behalen voor ondernemende mensen in Oeganda en Malawi. En dat is gelukt. Het microkrediet is door de leerlingen in drie weken bijna verdrievoudigd. De uiteindelijke winst voor de projecten die Day for Change dit jaar steunt was ruim duizend euro!!
Economie docent Ralf Nienes is enthousiast over het project: “We merken dat er veel enthousiasme is bij de leerlingen om concreet met een eigen product aan de slag te gaan. Ook is het mooi om te zien dat leerlingen echt moeten gaan nadenken over de impact van hun product op het milieu en de maatschappij. Ze komen soms echt met hele originele ideeën, waar ze echt trots op kunnen zijn.”
Creatieve ondernemers
‘Van mondkapjes met het logo van de pride tot spotify plaques. Wij worden iedere keer weer verrast door de creativiteit van de leerlingen.’ zegt Brechtje van der Feltz van Stichting Day for Change. ‘Het is zo fijn dat deze school aan het eind van dit gekke schooljaar heeft besloten om toch mee te doen met de Day for Change Actie. Er wordt een extra beroep gedaan op de creativiteit van de leerlingen om een coronaproof bedrijf op te zetten en dit is super goed gegaan!’
De deelname aan de Day for Change Actie wordt mede mogelijk gemaakt Fonds 1818. Day for Change levert het lesmateriaal en geeft gastlessen over wereldburgerschap en over duurzaam ondernemen. Daarna begeleid de school de leerlingen in het schrijven van een duurzaam bedrijfsplan. Tijdens de pitch presenteren de leerlingen hun plannen aan een kredietcommissie. Wordt het plan goedgekeurd, dan krijgen ze zelf een microkrediet: cash geld om gelijk mee te beginnen.