Informatie
Het decanaat
Een decaan ondersteunt de leerlingen bij hun studiekeuze. Op de Dalton beheren mw. M. van der Pauw, decaan HAVO-leerlingen, en dhr. P. van den Boom, decaan Vwo-leerlingen, het decanaat.
In het derde leerjaar doe je mee aan het programma Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding (LOB). De eerste helft van het derdejaar staat de profielkeuze centraal. Je werkt zelfstandig met het computerprogramma Qompas en ontdektzo welk profiel het best bij jou past. In november krijgen jij en jouw ouders een voorlichting over het programma Qompas en de ins en outs van vervolgstudies. In februari kies je jouw profiel. Deze keuze voer je thuis in op de site www.daltondenhaag.dedecaan.net.
Tijdens de tweede rapportvergadering wordt jouw profielkeuze besproken door het docententeam. Bij twijfel neemt de mentor contact op met jouw ouders. In de maand april wordt de keuze definitief.
Studiekeuze en beroepsoriëntatie
In de vierde klas is Qompas gericht op de studiekeuze en beroepsoriëntatie. Het vierde en het vijfde jaar werk je weer zelfstandig en onder leiding van de decaan aan opdrachten. De opdrachten staan in het programma van toetsing en afsluiting (PTA). De decaan geeft tijdens de LOB-lessen informatie over de laatste ontwikkelingen in onderwijsland en fungeert als vraagbaak.
Naast opdrachten uit Qompas bezoek je alleen of met andere leerlingen enkele opendagen op hbo’s en/of universiteiten. De eerste open dag bezoeken we gezamenlijk de Haagse Hogeschool (havo) en Universiteit Leiden (vwo). Voor het bezoeken van open dagen krijg je natuurlijk de ruimte.
De decaan van de havo voert bovendien gesprekjes – in groepjes van drie leerlingen – over hun individuele keuze. De ervaring leert dat het vierde jaar vooral oriënterend is. Beroepsrichtingen verkennen en uitsluiten staan tijdens dit jaar centraal.
Proefstuderen en meeloopdagen
In het vijfde en zesde leerjaar kan je gaan proefstuderen en meeloopdagen volgen. Bij proefstuderen volg je aangepaste colleges en bij meeloopdagen een reguliere schooldag. Met name de meeloopdagen zijn informatief, omdat de leerling daarbij gekoppeld wordt aan een individuele student die veel extra informatie over docenten, het systeem, woonruimte, uitgaan enz. kan verstekken.
In 5 vwo wordt in groepjes met drie leerlingen, onder leiding van de decaan, de mogelijkheden voor vervolgstudies besproken. In 5 havo en 6 vwo vinden individuele gesprekken plaats, waarbij de interesses van de leerling, de mogelijkheden voor vervolgstudie en de kansen op de arbeidsmarkt nog eens tegen het licht worden gehouden. Het aanmelden bij een opleiding vindt plaats op de site www.studielink.nl.
De leerlingenraad
Een school met leerlingen, docenten en medewerkers is een gemeenschap en een gemeenschap kan niet zonder afspraken. Goed onderwijs en een veilig en warm schoolklimaat ontstaan immers niet vanzelf. We vragen daarom om vertrouwen in elkaar en om inzet en enthousiasme, maar ook om het nakomen van afspraken en het elkaar op respectvolle wijze aanspreken als afspraken niet worden nagekomen. Het is belangrijk te beseffen dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van de leerlingen, hun ouders en docenten/medewerkers. Daarbij is het van belang om te benadrukken dat bij regels en afspraken altijd het redelijk- en billijkheidscriterium geldt: dat is de menselijke maat die verborgen zit in deze statuten en reglementen. In deze stukken zijn de voor onze school meest belangrijke regels opgenomen, maar natuurlijk kan zo’n opsomming nooit volledig zijn, en dat hoeft ook niet. In een schoolgemeenschap als de onze mag van iedereen verwacht worden dat hij of zij daadwerkelijk medeverantwoordelijk kan en wil zijn voor een goede gang van zaken op school. Daarom moet dit reglement gezien worden als een geheugensteun.
Het Schoolreglement voorziet in de alledaagse regels voor leerlingen; de meer formele rechten en plichten van leerlingen zijn vastgelegd in het Leerlingenstatuut.
Het reglement en het statuut zijn opgesteld en goedgekeurd door de leden van de MR. In de MR zitten personeelsleden, leerlingen en ouders. De leerlingen in de MR hebben regelmatig overleg met de leerlingen in de leerlingenraad.
Marion Kemper - hoofd financiën en beheer
Financiën
Dalton Den Haag is onderdeel van de Stichting Voortgezet Onderwijs Haaglanden en hanteert de onderstaande gedragscode wat betreft de schoolkosten:
Algemeen
De school spant zich in om de schoolkosten zo laag mogelijk te houden met behoud van kwaliteit. Alle ouderbijdragen met betrekking tot de schoolkosten kunnen in termijnen worden betaald. Door een wetswijziging per 1 augustus 2021 zijn alle ouderbijdragen vrijwillig. Niet betalen leidt nooit tot uitsluiting van deelname aan de activiteit. In de praktijk is dit geen grote verandering, nooit zijn er leerlingen uitgesloten, een oplossing is altijd gevonden. De consequentie bij beperkte inkomsten voor een bepaalde activiteit is dat deze activiteit niet door zal kunnen gaan.
Verschillende soorten schoolkosten:
· Lesmateriaal voor een specifiek leerjaar, zoals leer- en werkboeken en licenties, dit zijn altijd kosten voor de school.
· Voorgeschreven materiaal dat langer dan een jaar meegaat, zoals een atlas, woordenboeken, rekenmachine, schriften, multomappen e.d.
Dit zijn altijd kosten voor de ouders.
· Een laptop of tablet, dit zijn kosten voor de ouders. Eventueel kan de Stichting Leergeld Den Haag hierin ondersteunen.
· Een bijdrage voor extra activiteiten buiten het verplichte lesprogramma, zoals de algemene ouderbijdrage, een bijdrage voor Theater- en TTO- onderwijs, werkweken, uitwisselingen en culturele reizen. De school mag hiervoor een bijdrage vragen.
Procedure vooraf
De school bespreekt voorafgaand aan het betreffende schooljaar de hoogte en de ontwikkeling van de totale schoolkosten met de medezeggenschapsraad. In overleg met de oudervereniging wordt er een begroting opgesteld met betrekking tot de algemene ouderbijdrage die aan de ouders gevraagd wordt. De school informeert de ouders/verzorgers en leerlingen op een inzichtelijke wijze over de hoogte van de schoolkosten en communiceert de hoogte en de opbouw van de schoolkosten via de schoolgids en de website. De school stuurt aan het begin van het schooljaar een rekening naar de ouders/verzorgers van de schoolkosten via WIScollect.
Verantwoording achteraf
De school legt binnen redelijke termijn na afloop van het schooljaar rekening en verantwoording af aan de oudervereniging (vrijwillige ouderbijdrage) en de medezeggenschapsraad (totale schoolkosten).Als blijkt dat de gemaakte kosten aanzienlijk lager zijn dan de betaalde bijdrage, verrekent de school dit met de betreffende ouders/verzorgers.
Overzicht schoolkosten op Dalton Den Haag
Aanschaf eigen Device
Alle leerlingen – nu nog met uitzondering van het 6de leerjaar – moeten over een eigen device beschikken. Met het bedrijf The Rentcompany zijn afspraken gemaakt betreffende koop/huur voor een gunstig tarief. De kosten van een van een Chromebook bedragen ongeveer € 550 (wordt eigendom) of ongeveer € 11,50 per maand (als huur), voor een looptijd van 4 jaar. Dit is inclusief een verzekering. Na deze looptijd zal The Rent Company opties bieden om de service te verlengen. Vanwege de specifieke eisen raden wij u nadrukkelijk aan niet zelf een device voor uw kind voor school aan te schaffen. Na inschrijving ontvangt u meer informatie over de mogelijkheden van koop of huur.
NB: de Stichting Leergeld kan eventueel financieel ondersteunen bij de aanschaf van een device
Algemene ouderbijdrage
Op school worden nog andere leermiddelen dan boeken door uw kind gebruikt, zoals het materiaal bij de creatieve vakken, papier ten behoeve van toetsen en proefwerken enz. Ook worden er kosten gemaakt voor bijvoorbeeld het vak LO (toegang fitness, bowlen, schaatsen, klimmen, surfen), culturele activiteiten (museumbezoek, excursies naar Aken en Lille), feestelijkheden rond de diplomering en klassenactviteiten/introductiedagen. De kosten hiervan worden niet door de overheid vergoed. Met het bestuur van de oudervereniging is afgesproken dat deze kosten hoofdelijk per leerling worden omgeslagen en éénmaal per jaar worden geïnd, om te voorkomen dat er steeds voor elke activiteit geld aan de leerlingen moet worden gevraagd. Voor het schooljaar 2024-2025 is de vrijwillige ouderbijdrage vastgesteld op € 150,-.
Bijdrage aan de kennismakingsweken
Deelname aan de brugklaswerkweek is in het kader van de kennismaking met het Daltononderwijs verplichte kost. De leerlingen leren tijdens deze week alles over de gang van zaken tijdens de daltonuren, zoals planning, inschrijven, studiewijzers en voortgangskaart. Een ander belangrijk aspect is dat de leerlingen uit een klas elkaar – maar natuurlijk ook de mentor en de leerlingmentoren – leren kennen. Ook de werkweek in het tweede leerjaar vinden wij erg belangrijk. Leerlingen komen uit verschillende brugklassen en leren elkaar tijdens de week goed kennen. De kosten voor de werkweek in beide leerjaren kost ongeveer € 260,- per werkweek.
Bijdrage aan theater- en TTO-onderwijs
De bedrage voor de theaterklas bedraagt € 545,-per leerjaar. Theateronderwijs stopt na het 5e leerjaar.
Voor TTO bedraagt de bijdrage € 675,- per leerjaar (voor leerjaar 1 tot en met 4) en € 325,- per leerjaar (voor leerjaar 5 en 6). Dit bedrag is inclusief de kosten van het CAE- en IB-examen en diverse activiteiten, waaronder reizen naar het buitenland in het 2de, 3de en 6de leerjaar.
Culturele reizen
In het 5de leerjaar VWO organiseren we culturele reizen, ze gaan naar Frankrijk of naar Duitsland, afhankelijk van het pakket. Eenmaal per twee jaar gaat 4 en 5 Gymnasium naar Rome. De kosten voor deze reizen bedragen respectievelijk (en ongeveer) € 600 (Duitsland en Frankrijk) en € 755 (Rome in 2025 eenmalig naar Griekenland).
Uitwisselingen
Facultatief zijn de uitwisselingen. In het 3de leerjaar mogen ongeveer 25 leerlingen naar Italië en ook ongeveer 25 leerlingen naar Spanje. In het schooljaar gaan de leerlingen zowel een week naar een gezin in het buitenland en ontvangen zij hun partner een week in hun eigen huis. Zo zijn leerlingen om beurten gast en gastheer of gastvrouw. De kosten bedragen ongeveer € 550.
Extra talenexamens
Voor Engels, Duits en Frans kunnen leerling een extra examen doen, respectievelijk Cambridge (FCE/ CAE/ CPE), Goethe en Delf. Voor de Cambridge-examens bedragen de eigen bijdrage in de examenkosten tussen de € 235 en € 255. Voor Goethe bedraagt de bijdrage € 150. Voor de examens van Delf is de eigen bijdrage voor het A2-examen € 90, voor het B1-examen € 120 en voor het B2-examen € 135
Nieuwsbrieven – archief schooljaar 2023-2024
Hier kunnen ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen de nieuwsbrieven van het lopende schooljaar teruglezen.
De nieuwsbrief wordt in principe in de laatste schoolweek voorafgaande aan een vakantie verzonden.
Pestprotocol
Pesten is antisociaal gedrag, waarbij het slachtoffer herhaaldelijk en langdurig negatieve handelingen van fysieke of psychische aard ondergaat van één of meerdere pesters. Het pesten kan direct of indirect, opvallend of geniepig, fysiek of verbaal zijn. De gevolgen voor het slachtoffer kunnen verstrekkend zijn.
Een klimaat waarin gepest wordt, tast iedereen aan. Pestgedrag wordt op Dalton Den Haag als onacceptabel ervaren en moet dan ook voor iedereen bespreekbaar gemaakt kunnen worden.
Dalton Den Haag vertrouwt erop dat zijn medewerkers, leerlingen, ouders/ verzorgers en andere betrokkenen verantwoord om zullen gaan met iedere vorm van pestgedrag en heeft een pestprotocol opgezet om een ieder die bij de Dalton betrokken is daarvoor richtlijnen te geven.
Uitgangspunten:
Dalton Den Haag onderkent het belang van een pestprotocol.
Dit protocol draagt bij aan een goed en veilig school- en onderwijsklimaat.
Dit protocol bevordert dat de school, medewerkers, leerlingen en ouders de reguliere fatsoensnormen respecteren. In de regel betekent dit dat we respect voor elkaar hebben en iedereen in zijn waarde laten.
De gepeste leerling:
Sommige leerlingen lopen de kans meer gepest te worden dan anderen. Dat kan met hun uiterlijk, gedrag, gevoelens en sociale uitingsvormen te maken hebben. Een kind dat wordt gepest , praat er thuis en op school niet altijd over. Redenen hiervoor kunnen zijn: schaamte, het feit dat het probleem onoplosbaar is of het gevoel hebben dat er geklikt wordt.
De pester:
Pesters zijn vaak de sterkeren in hun groep. Zij zijn of lijken populair, maar hebben ook vaak moeite vrienden te maken en te houden. Pesters krijgen vaak andere leerlingen mee, want wie meedoet, loopt zelf de minste kans om slachtoffer te worden. Het tegengaan van pesten is daarom zeker niet alleen in het belang van het slachtoffer.
Preventieve maatregelen Dalton Den Haag:
In de brugklas is er het “pestproject”, waarbij de mentor de omgangsnormen met zijn leerlingen bespreekt. Eén van de doelen van dit project is het bespreekbaar maken van het onderwerp “pesten”. Gedragsafspraken worden vastgelegd in een overeenkomst met de klas.
In de brugklas wordt tevens via een specifieke theatervoorstelling aandacht besteed aan het digitale pesten en de gevolgen daarvan.
In de hogere leerjaren zal de mentor zo nodig klassikale aandacht aan het onderwerp pesten besteden. Het moet duidelijk zijn dat pesten altijd gemeld moet worden en niet als klikken maar als hulp bieden of vragen moet worden beschouwd.
Tegenwoordig is er jaarlijks een ouderavond over het gebruik van sociale media en internet. Hierbij wordt ook het digitale pestgedrag besproken. De oudervereniging van Dalton Den Haag organiseert deze avond.
Handelwijze bij pesten:
Een leerling die zich gepest voelt, meldt dit zelf bij zijn mentor, de vertrouwenspersoon of de conrector.
Ouders , personeelsleden, leerlingen die pestgedrag signaleren, melden dit bij de mentor of conrector.
In eerste instantie zal de mentor actie ondernemen. De mentor voert een waarschuwend en corrigerend gesprek met de pester en daarna een verzoenend gesprek met het slachtoffer en de pester tezamen. Indien nodig zal contact met de betreffende ouders opgenomen worden.
Indien een mentor daartoe aanleiding ziet, besteedt hij/zij expliciet aandacht aan pestgedrag in een groeps-/ klassengesprek. Hierbij worden de rol van de pester, slachtoffer, meelopers en de uiteindelijke gemaakte afspraak benoemd.
Bij herhaling van pestgedrag zal de conrector erbij betrokken worden. Ouders van de dader en het slachtoffer kunnen voor een gesprek uitgenodigd worden. Afhankelijk van de ernst van de uitlatingen, gedragingen en gevolgen zullen eventuele sancties genomen en oplossingen besproken worden.
De mentor verleent nazorg door met het slachtoffer regelmatig in gesprek te gaan.
De mentor maakt een aantekening van het gesprek of de eventuele vervolggesprekken. De aantekeningen worden bewaard in het leerlingvolgsysteem en doorgeven aan de volgende mentor.
Privacybeleid
VO Haaglanden hecht veel waarde aan het waarborgen van uw privacy, en gaat zorgvuldig en correct om met alle verkregen persoonsgegevens. Het privacybeleid van VO Haaglanden is uitgewerkt in een privacyreglement voor (oud-)leerlingen (klik hier) en een privacyreglement voor (oud-)medewerkers (klik hier). In deze reglementen is uitgelegd op welke wijze VO Haaglanden persoonsgegevens verwerkt. Deze reglementen treft u hieronder aan.
De persoonsgegevens van (oud-)leerlingen en betrokkenen bij het onderwijs worden verwerkt met als doel onderwijs te kunnen bieden en te voldoen aan verschillende wettelijke verplichtingen. Deze doelen zijn nader uitgewerkt in artikel 3 van het Privacyreglement verwerking leerlinggegevens (link). De persoonsgegevens van (oud-)medewerkers en sollicitanten worden verwerkt voor verschillende doeleinden die nader zijn uitgewerkt in Bijlage 1 tot en met 5 bij het Privacyreglement verwerking gegevens personeel (link). De soorten persoonsgegevens die worden verwerkt door VO Haaglanden, zijn uitgewerkt in artikel 5 van beide reglementen. De grondslagen voor verwerking van persoonsgegevens van leerlingen en medewerkers zijn uitgewerkt in artikel 6 van de reglementen.
De verwerking van persoonsgegevens vindt plaats conform de bepalingen en beginselen uit de AVG. Dit houdt onder andere in dat er altijd uitgegaan wordt van noodzakelijkheid van de verwerking, en er niet meer gegevens worden verwerkt dan noodzakelijk om onze rechten en plichten als onderwijsinstelling na te komen. Dit betekent ook dat de gegevens niet zullen worden gebruikt voor andere doeleinden dan die in de reglementen zijn beschreven. De persoonsgegevens worden bewaard op een afgesloten / afgeschermde plek en alleen die medewerkers kunnen bij de gegevens, die dat ook voor de uitvoering van hun werk nodig hebben. Daarnaast bewaren wij de gegevens niet langer dan noodzakelijk is.
De specifieke rechten van ouders en/of leerlingen en medewerkers zijn uitgewerkt in artikel 11 van de reglementen.
Klachten
Heeft u klachten over de verwerking van persoonsgegevens? Dan kunt u uw klacht melden bij uw school of bij de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van VO Haaglanden. U kunt de functionaris Gegevensbescherming bereiken via onderstaande contactgegevens.
Contact
Bij vragen over de verwerking van persoonsgegevens of het privacybeleid kunt u contact opnemen met uw school dhr. T. Companjen.
Vakantie regeling
2023 - 2024
Vakantieregeling
Dalton Den Haag maakt deel uit van de Stichting VO Haaglanden. De nieuwe Onderwijstijdenwet leidt er toe dat de scholen voor voortgezet onderwijs op verschillende momenten vakanties kunnen plannen.
De hieronder gepresenteerde vakantiedagen zijn dus (deels) alleen van toepassing op Dalton Den Haag.
Data vakanties cursus 2024-2025
Zomervakantie | 15 jul. 2024 | - | 23 aug. 2024 |
Prinsjesdag | 17 sep. 2024 | - | vanaf 11 uur |
Herfstvakantie | 28 okt. 2024 | - | 01 nov. 2024 |
Kerstvakantie | 23 dec 2024 | - | 03 jan. 2025 |
Voorjaarsvakantie | 24 feb. 2025 | - | 28 feb. 2025 |
Meivakantie | 18 apr. 2025 | - | 05 mei 2025 |
Hemelvaart | 29 mei 2025 | - | 30 mei 2025 |
Pinksteren | 09 juni 2025 | ||
Zomervakantie | 21 jul. 2025 | - | 31 aug. 2025 |
Aanvragen luxeverzuim
Indien u voor uw kind een verlofdag wenst op te nemen, moet dit van tevoren worden aangevraagd bij de schoolleiding.
Voor het aanvragen van extra verlof gelden regels.
Deze regels treft u onder andere aan in de folder
“Alles wat u moet weten over luxeverzuim en verlof “.
Het aanvraagformulier “luxeverzuim en/of verlof” kunt u hieronder downloaden.
Graag volledig ingevuld en voorzien van de gevraagde documenten inleveren bij de administratie.